Píšeme pro Vás Blog
Udržitelnost v dodavatelsko-odběratelských řetězcích
Na začátku října odstartoval III. blok Cirkulární akademie, zabývající se cirkulární ekonomikou ve službách. První online setkání se věnovalo tématu udržitelnosti v dodavatelsko-odběratelských řetězcích.
Úvodní přednášky se ujala Dagmar Milerová Prášková, manažerka Cirkulární akademie, která účastníkům představila jaké jsou základní cirkulární principy nakupování. Zdůraznila, že existuje několik důvodů, proč bychom se tomuto tématu měli věnovat. Prvním zmíněným důvodem je aktuální povinnost ESG reportingu, ale i zvyšující se nedostatek přírodních zdrojů. Hlavními dodavateli klíčových surovin pro Evropu jsou politicky nestabilní země jako Rusko, Kongo nebo Brazílie. Proto se EU snaží najít alternativní cesty, jak získat tyto klíčové zdroje. Jednou z těchto možností je právě cirkulární ekonomika. Dále vyzdvihla, že klíčové je identifikovat oblast, ve které mají firmy nejvýraznější negativní dopad, a poté se soustředit na její zlepšení.
Velké podniky
Druhým řečníkem byl Michal Vaňáček, manažer komunikace a kampaní společnosti Tesco Stores v České republice. Tesco si stanovilo cíl dosáhnout nulových emisí v celém hodnotovém řetězci do roku 2050. Michal Vaňáček následně představil jednotlivé strategické kroky, které k dosažení tohoto cíle plánují podniknout. Tesco se dlouhodobě pracuje na snižování emisí v rámci vlastních provozoven, ale navíc se i snaží o snižování uhlíkové stopy v distribuci, a to pozitivní motivací svých dodavatelů. Dalším klíčovým krokem k dosažení uhlíkové neutrality je sdílení know-how a podpora jak dodavatelů, tak zaměstnanců, aby pochopili důležitost udržitelnosti ve firmách. Upozornil také na nutnost holistického přístupu k ESG a zohledňování různých aspektů firmy.
Menší firmy
Na webináři vystoupil také Ladislav Žižka, CEO společnosti Freshlabels, která se soustředí na prodej nejen módních produktů. Freshlabels si jako firma si stanovili tři hlavní hodnoty: design, kvalita a udržitelnost podle které navazují spolupráce se svými dodavateli a také komunikují se zákazníky. Jelikož žádný z existujících rámců posuzování udržitelnosti jejich standardům nevyhovoval, vlastním procesem definovali unikátní kritéria udržitelnosti, podle kterých posuzují své dodavatele. Jedná se o komplexní proces, při kterém detailně prověřují výrobní řetězec každého z dodavatelů a cílí na objektivní hodnocení, které lze nalézt na jejich webových stránkách u každého nabízeného produktu. Na dodavatele, kteří v rámci udržitelných kritérií dostatečně neuspěly, Freshlabels nezapomíná a snaží se je motivovat k lepším výsledkům.