Píšeme pro Vás Blog
Externí komunikace cirkulárních a udržitelných aktivit
Na posledním letošním webináři jsme se věnovali tématu, jak komunikovat udržitelnost firmy způsobem, aby se nejednalo o greenwashing nebo jiný druh washingu (white, blue, red, pink).. Na webináři vystoupily odbornice na téma vzaté.
PR a marketing z akademického pohledu
Petra Koudelková vede katedru Marketingové komunikace a PR na Fakultě sociálních věd UK a řídí pracovní skupinu k udržitelnosti na této fakultě. Ve svém příspěvku se proto zaměřila na historii green marketingu, jeho základní koncepty a historii, protože první nátlakové skupiny věnující se popularizaci tématu udržitelnosti se objevily už v 70 letech minulého století. Zároveň hovořila o proces green marketingu a externích i interních zelených P (ochota zákazníků, poskytovatelé/dodavatelský řetězec, politici, nátlakové skupiny, aktuální problémy, predikce, partneři/stakeholdeři) nebo o 4S (satisfaction of stakeholders needs, safety, social acceptability, sustainability).
Greenwashing
Jana Bábiková, vedoucí komunikace CIRAA, představila problematiku greenwashingu, tedy technik, kdy producenti záměrně, ale i nezáměrně neuvádějí zcela pravdivé informace o svých aktivitách nebo produktech. Představila deset hříchů greenwashingu a tzv. circular washing, Greenwashing Hydru, nebo příklady vágních tvrzení. Zajímavé je, že v EU existuje až 230 různých štítků deklarující udržitelnost, a tak Jana Bábiková hovořila také o připravované směrnici Green Claims (zelená tvrzení), která podle současného návrhu přinese přísné sankce z ročního obratu firmy, zákaz prodeje daného produktu, nebo konfiskaci. Spotřebitelů se bude také týkat letos přijatá směrnice o posílení postavení spotřebitelů pro ekologickou transformaci.
Komunikace v praxi
Zuzana Holá, ředitelka korporátní komunikace Vodafone, hovořila o tom, že komunikace musí být propsaná do poslání nebo cílů společnosti a v cílech jednotlivých oddělení. Zároveň je třeba se zaměřit na tři 3 druhy komunikace: marketing/reklama, korporátní reputace, vnitřní komunikace. Vodafone se ve své komunikaci zaměřuje především sociální pilíř v tématech sbližování generací. Zdůrazňuje inkluzivní linku a skutečné příběhy, ale v několika případech se zvedla proti nim velká vlna kritika (většinou založená na xenofobii). Vodafone však takové reklamy nestáhl, protože se rozhodl držet hodnoty, na které firma stojí.